Mag een huisarts je weigeren vanwege je postcode?

Ik ben al mijn hele leven bij dezelfde huisarts. Nu ben ik 3 jaar geleden verhuist, wel in dezelfde stad, maar de reistijd is schijnbaar 20 minuten. De huisarts eist nu van mij dat ik naar een andere huisarts ga. Maar ik slik medicijnen en andere huisartsen die ik benaderd heb willen deze medicijnen niet voorschrijven. Ik kan niet zomaar stoppen met deze medicijnen. Mag mijn huisarts mij toch 'buiten gooien' zonder dat ik een andere huisarts gevonden heb die mij deze medicatie ook wil voorschrijven? Ik heb hem gevraagd om een soort aanbeveling voor de andere arts, maar dat wil hij ook al niet. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (2)

Ja dat mag.

"U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten."

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe zit dat nu met die medicijnen? Als je ze vergoed krijgt van je zorgverzekering is er niets aan de hand en snap ik niet waarom ze je die niet willen voorschrijven. Als het niet vergoed wordt snap ik het ook niet. Waar gaat het om?

Ik vind wel dat je huisarts iets meer moeite mag doen voor jou maar dat ligt wel een beetje aan de soort medicatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blijkbaar WIL hij geen aanbeveling schrijven omdat hij zelf ook wel door heeft dat het fout zit met die medicijnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ook gezien, alleen geldt dat naar mijn idee alleen als je een nieuwe huisarts vind. Nu gaat het om mijn bestaande huisarts. Wellicht zijn er dan andere regels van toepassing?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jij bent verhuisd, dat is dus gewoon jouw probleem. Je hebt geluk dat je huisarts je niet meteen de deur gewezen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat toch op zoek naar een nieuwe huisarts? Dus geldt dit ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De medicijnen worden gewoon vergoed door de zorgverzekering, alleen voor een andere ziekte als ze oorspronkelijk zijn voorgeschreven. Wat als ik geen andere huisarts kan vinden die dezelfde medicijnen wil voorschrijven? Zit ik dan zonder huisarts? En medicijnen dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem eens contact op met je zorgverzekeraar. Ik vermoed dat jouw huisarts iets gedaan heeft wat niet mag, dus medicijnen voorschrijven onder het mom van een andere ziekte. Ik kan geen andere reden verzinnen. Als dat wel zo is moet je dus contact opnemen met je zorgverzekeraar met dit probleem. Laat hun het dan maar oplossen.
Dat mag. Er is hier sprake van een zgn. zwaarwegend belang: hij kan jou vanwege de afstand in spoedgevallen niet de zorg verlenen die nodig is, en dat kan een reden zijn om de behandelovereenkomst éénzijdig op te zeggen. Het KNMG heeft er een mooie richtlijn over: http://www.veiligezorg.nl/fileadmin/veiligezorg/data/Veilige_Zorg/Fase_3/Behandelovereenkomst_opzeggen.pdf

Dit kan echter - zoals je ook in de richtlijn kunt lezen - niet 'zomaar'. In de eerste plaats moet jouw huisarts je een redelijke termijn geven om een andere arts te vinden en mag hij je niet van de ene op de andere dag uitschrijven. In de tweede plaats moet hij je helpen bij het zoeken van een andere arts (minimaal ter wille zijn in het verstrekken van benodigde informatie) en in de derde plaats moet jouw huisarts je tot die tijd medisch noodzakelijke zorg blijven verlenen en zorg dragen voor de continuïteit. In dit geval zou ik zeggen dat dat inhoudt dat - wanneer de medicatie die jij gebruikt voor jou medisch noodzakelijk is - hij dit middel moet blijven voorschrijven tot je een andere arts hebt gevonden die het wil voorschrijven. Een alternatief bij minder dringende noodzaak zou kunnen zijn dat je huisarts jou begeleidt bij afbouwen of je overschakelt naar een ander middel, waarna jij gemakkelijker bij een andere arts terecht kunt.

Ik denk dat je samen naar een oplossing moet en kúnt zoeken hierin. Naast de mogelijkheden die ik hierboven noem zou je kunnen denken aan het overleg van jouw huisarts met een collega-huisarts waarbij hij uitlegt waarom jij die medicatie gebruikt, of samen zoeken naar een specialist die jou dit middel wil gaan voorschrijven en een huisarts die er geen bezwaar tegen heeft dat je het gebruikt zolang hij het niet voor hoeft te schrijven. Of een oplossing voor de afstand, bijv. dat je afspreekt dat je altijd zelf naar de praktijk komt en bij levensbedreigende spoed direct 112 belt en niet je huisarts.

Daarnaast kan in beginsel het feit dat er een behandeling is ingezet waar een nieuwe huisarts het niet mee eens is, geen reden zijn om jou te weigeren als patiënt (zie wederom de richtlijn) en het is geen goede zorg om zonder overleg al langer gebruikte medicatie stop te zetten. Er zou dus ook wat voor te zeggen zijn als een nieuwe huisarts jou gewoon aanneemt als patiënt, voorlopig de medicatie voorschrijft, en vervolgens samen met jou zoekt naar een andere oplossing. Maar ik weet natuurlijk niet om wat voor medicatie het gaat.

Toegevoegd na 7 uur:
..zie reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt me trouwens nu ineens op dat die verhuizing die blijkbaar het probleem vormt, al drie jaar geleden is. Was tot recent die afstand nooit een probleem dan? Hoe zit dit, is er onlangs een aanvraag voor visite gedaan waardoor de afstand plotseling opviel? Het klinkt me - samen met de weigering een aanbevelingsbrief voor je te schrijven en met het verdere verhaal haast dat er meer speelt waardoor de behandelrelatie niet meer optimaal is. Anders vind ik het vreemd dat een huisarts na drie jaar ineens besluit dat de huidige afstand van jouw huis tot de praktijk een probleem oplevert,